De opkomst van Coachbots met AI: Alles wat je moet weten over Chatbots, ChatGPT en Coachbots met Kunstmatige Intelligentie.

Afbeelding omslagpagina white paper Chatbots en Coachbots met AI

Type: Whitepaper

Auteurs: Waringa, A., & Ribbers, A., Herwegh, M., & van den Berg, R. 

Uitgever: UNLOQ Publishers , 2024




Samenvatting: ⇣

Samenvatting

In deze whitepaper bespreken we hoe coaching via een coachbot zich verhoudt tot andere vormen van e-coaching. Vervolgens gaan we in op verschillende misvattingen die het gebruik van chatbots en coachbots kunnen belemmeren of juist onrealistische verwachtingen scheppen over hun potentieel. Deze omvatten:

  • Coachbots kunnen niet empathisch zijn;
  • Coachbots zijn neutraal en objectief; 
  • Coachbots zijn intelligent.

Vervolgens passen we de kenmerken van e-coaching toe op coachbots met AI:

  • Zichtbaarheid: hoewel een AI-coach niet fysiek zichtbaar is, kunnen avatars worden gebruikt om een vorm van zichtbaarheid te creëren;
  • Nabijheid: een coachbot kan als dichtbij worden ervaren doordat deze altijd beschikbaar is op bijvoorbeeld een mobiele telefoon. 
  • Tijd: interactie met een coachbot kan simultaan of eenzijdig asynchroon zijn;
  • Communicatiemethode: deze kan schriftelijk of verbaal zijn, afhankelijk van de instellingen en beschikbare technologie van de coachbot. 

Naast deze kenmerken zijn er nog drie bijzondere proceselementen die coaching via een coachbot onderscheiden:

  • Sociale anonimiteit: bij coaching door een coachbot, waarbij fysiek contact afwezig is, wordt de cliënt “sociaal anoniem” en voelt zich vrijer om zichzelf te zijn. Dit bevordert openheid en intimiteit; 
  • Onafhankelijkheid van tijd en plaats: een coachbot biedt meer flexibiliteit omdat deze altijd beschikbaar is, altijd volledig aanwezig is in het nu en oneindig veel geduld heeft. 
  • Schrijven als interventie: communicatie met een coachbot via geschreven woorden is therapeutisch op zichzelf. Schrijven helpt bij het verwerken van gedachten, zelfinzicht en biedt de mogelijkheid om terug te lezen. Tot slot beschrijven we in het laatste hoofdstuk hoe chatbots met AI ook kunnen worden gebruikt voor andere coachdoeleinden, zoals het matchen van cliënten, het ondersteunen van individuele leertrajecten en als persoonlijke virtuele assistent.

Gerelateerd

<- Terug naar Publicaties