
Type: White paper
Auteurs: Waringa, A., & Ribbers, A.
Uitgever: eCoachPro, 2020
Samenvatting: ⇣
Samenvatting
Dit paper geeft weer hoe je op een deskundige manier aan de slag kan met online begeleiden en behandelen. In hoofdstuk één duiken we eerst in de fundamenten van de begeleidingskunde waarbij we zien dat een begeleidingstraject succesvol is wanneer de cliënt gemotiveerd is om te leren en tevens bereid is om (psychologisch) te groeien. Daarnaast dient hij/zij zelf te ervaren dat het traject zinvol en haalbaar is. Ook is een empathische begeleider – die het proces vormgeeft, consistent aanwezig is en steun geeft – essentieel. Als deze elementen ook opgenomen worden in online begeleiding is de kans groot dat deze moderne vorm net zo goed werkt als de traditionele face-to-face-varianten of op zijn minst een goede aanvulling is.
In hoofdstuk twee laten we zien dat online begeleiding in eerste instantie gaat over op afstand werken waardoor ook de manier van communiceren anders wordt. De communicatie verloopt niet meer face-to-face, maar via technische hulpmiddelen (medium). Hierdoor spreken we van digitale of onlinecommunicatie. Onlinecommunicatie is anders dan face-to-face communicatie. Dit omdat het medium dat wordt gebruikt voor de onlinecommunicatie de intensiteit, frequentie, duur van de communicatie éen de werkrelatie (onderlinge verhouding) tussen de cliënt en begeleider beïnvloedt.
In hoofdstuk drie zoomen we in op verschillende toepassingen van online begeleiding. Afhankelijk van het gekozen digitale medium: beeldbellen (video), telefoneren, chatten of mailen, zullen andere factoren een rol gaan spelen. Het gaat hier om veelvuldige en korte contactmomenten, sociale anonimiteit, asynchroniciteit in communicatie en het effect van schrijven.
In hoofdstuk vier presenteren we het AIS-model voor online begeleiding. Dit model kan als hulpmiddel gebruikt worden om bestaande modellen – die gericht zijn op face-to-face begeleiding en/of behandeling – om te zetten naar een online variant. Hierbij worden de krachtige elementen die online begeleiding mogelijk maken, samengevoegd binnen de verschillende onderdelen van het AIS-model. Vooral de internalisatie-fase van dit model, met de cliënt- en reinforcement cirkel – helpen vormgeven aan de manier waarop een online begeleider zijn cliënt op afstand kan begeleiden.
In hoofdstuk vijf combineren we het AIS-model met onze handzame eCP-methode voor online begeleiden. Samen bieden ze handvatten om het online begeleidingsproces en de bijhorende onlinecommunicatie in goede banen te leiden. De eCP-methode bestaat uit twee processen die elkaar opvolgen. Het eerste proces omvat de drie stappen waarin de online begeleider de communicatie van de cliënt analyseert. Het tweede proces gaat over de vijf stappen waarin de online begeleider zijn eigen communicatie richting de cliënt vormgeeft. Als je deze stappen gestructureerd doorloopt, is het eenvoudiger om succesvol te communiceren in een online traject en een positieve werkrelatie op te bouwen.
In hoofdstuk zes sluiten we deze paper af middels een interview met Ron Willems, neuroloog en e-coach over zijn ervaringen met online begeleiden en behandelen.
In zes korte hoofdstukken laten we in dit paper zien hoe online werken succesvol kan worden ingezet, wat hierbij nodig is en hoe je het als professional kunt toepassen.