Een e-coach heeft andere eigenschappen dan een gewone coach.

Type: Blog (interview)

Auteur: Waringa, R.A.

Uitgever:Managers online.nl, 2012




Samenvatting: ⇣

Weergave interview

Periodiek een coach bezoeken kost veel tijd. De Universiteit van Tilburg doet daarom onderzoek naar e-coaching, per mail. Een goede e-coach beschikt over andere vaardigheden dan een gewone coach, betoogt onderzoeker Alexander Waringa.

‘In e-mailcorrespondentie gebeuren andere dingen dan in face-to-face contact, onder andere door het ontbreken van non-verbale signalen. Complimenten geven is bijvoorbeeld extra belangrijk als je schrijft. Uit onderzoek blijkt dat mensen complimenteuze mailtjes beter en vaker lezen. Natuurlijk zijn complimentjes in face-to-face gesprekken ook belangrijk, maar daar is het vaak moeilijker. De coachee gaat dan vaak blozen, wegkijken of het compliment bagatelliseren, zeker in de Nederlandse cultuur. In Tilburg leren we e-coaches verschillende tekstuele strategieën uit de taalwetenschappen.’

‘We leiden ze eerst op, om vervolgens onderzoek met ze te kunnen doen. In Nederland zijn op dit moment nauwelijks goede e-coaches, in Angelsaksische landen veel meer. Al het bestaande onderzoek naar e-coaching hebben wij inmiddels wel op een rij gezet. Een belangrijk voordeel is dat coachees niet meteen hoeven te reageren op wat de coach zegt, ze kunnen erover nadenken. Zo hoorde ik pas van iemand dat hij de hele avond had zitten nadenken en om half twaalf uit zijn bed sprong om zijn coach te antwoorden.’

‘Ja, en dat gebeurde vroeger ook: lange correspondenties via de post. Die cultuur zijn we helaas een beetje kwijtgeraakt. Het voordeel van e-mail boven de post is natuurlijk wel dat het sneller gaat. Een coachtraject van drie, vier maanden kan door e-coaching worden teruggebracht tot zes, zeven weken.’

<- Terug naar Publicaties