Het digitale gesprek methodisch aangepakt.

Type: Tijdschriftartikel

Auteurs: Ribbers, A.P.C., Peters-Burgers, M., & Waringa, R.A.

Uitgever: Tijdschrift voor Coaching, 2013.




Samenvatting: ⇣

Samenvatting

Dit artikel beschrijft hoe coaches effectief gebruik kunnen maken van digitale communicatie bij e-coaching. Het richt zich op twee belangrijke vaardigheden: analytisch lezen en strategisch schrijven, zoals uiteengezet in de eCoachPro-methodiek. Hieronder een samenvatting van de belangrijkste punten:

  • Dit betreft het driedimensionaal lezen van berichten van een coachee door te analyseren:
    • Wat is de boodschap?
    • Welke behoefte ligt eraan ten grondslag?
    • Wat betekent dit voor de coach?
  • Taalhandelingen (van Searle, 1976) worden gebruikt om de onderliggende behoeften te achterhalen. Er zijn vijf typen:
    • Assertieven: informatie over de situatie.
    • Directieven: pogingen om gedrag te beïnvloeden.
    • Expressieven: uitingen van gevoelens.
    • Commissieven: beloftes of toezeggingen.
    • Declaratieven: activerende uitspraken.
  • Hier draait het om het formuleren van een kernboodschap die zowel persoonlijk als professioneel is. Drie vragen zijn leidend:
    • Wat wil je bereiken met je bericht?
    • Hoe sluit je aan bij de coachee?
    • Wat is jouw bijdrage als coach?
  • De Politeness Theory (Brown & Levinson, 1987) biedt richtlijnen om effectief en respectvol te communiceren, met aandacht voor de relatie tussen coach en coachee.
  • Specifieke strategieën zoals het tonen van begrip, het benadrukken van behaalde resultaten en optimisme kunnen worden ingezet om de coachee te ondersteunen.

Door analytisch lezen en strategisch schrijven methodisch toe te passen, kunnen coaches de effectiviteit van digitale coaching aanzienlijk vergroten. Het artikel moedigt coaches aan om hun vaardigheden op deze gebieden verder te ontwikkelen.

<- Terug naar Publicaties