
1. Doelstelling: Ontwikkel een gebruiksvriendelijk en toegankelijk online panel waarmee jaarlijks doelgroeponderzoek gedaan kan worden. Het panel moet specifiek gericht zijn om de meningen en behoeften van Nederlandse ouderen over diverse thema’s in kaart te brengen, met als doel hun stem een structurele plaats te geven in wetenschappelijk onderzoek, beleidsvorming en maatschappelijke discussies.
2. Opdrachtgever: Universiteit van Tilburg/ Tranzo, Leerstoel Ouderenbeleid
3. In samenwerking met: Pro Aging, NetQ & Prof. dr. René Schalk
4. Resultaat: Meerjarig opinie- en behoefteonderzoek met de Senioren Barometer onder >2500 senioren.
5. Bijzonderheden: Na het eerste jaar werd het onderzoeksteam uitgebreid met diverse andere onderzoekers die vragenlijsten over (sub)thema’s lieten meedraaien in de Senioren Barometer. Daarnaast zijn er deelstudies uitgevoerd met het panel.
6. Projectsamenvatting: Het project had als doel om een panel op te richten waarmee jaarlijks de Nationale Senioren Barometer uitgevoerd kan worden om de meningen en behoeften van Nederlandse senioren in kaart te brengen.
Het initiatief werd met succes gelanceerd waarna er, gedurende een periode van vijf jaar, jaarlijks een Nationale Senioren Barometer is uitgevoerd. Het panel en de online vragenlijsten waren specifiek gebruiksvriendelijk gemaakt voor minder digitaal vaardige deelnemers, waardoor het onderzoek breed toegankelijk is geworden en de response rate werd verhoogd.
Resultaten
- Toegankelijkheid en participatie:
- Meer dan 2.500 senioren namen deel aan de eerste uitvoering van de Nationale Senioren Barometer via het platform.
- 85% van de deelnemers gaf aan normaal gesproken niet deel te nemen aan online onderzoeken.
- Kwaliteit van de data:
- De Barometer leverde gestructureerde en gedetailleerde inzichten per thema, zoals gezondheid, wonen, welzijn, (media)consumptie, sport en sociale participatie.
- Automatische rapportages maakten het eenvoudiger om trends en inzichten direct beschikbaar te stellen aan onderzoekers, beleidsmakers en maatschappelijke organisaties.
- Maatschappelijke impact: De resultaten van het onderzoek zijn gebruikt door overheden, zorginstellingen en belangenorganisaties om beleid en initiatieven beter af te stemmen op de behoeften van senioren.
Aanbevelingen voor de toekomst
- Uitbreiding van bereik: Vergroot de promotie van de Barometer om ook senioren in specifieke doelgroepen te bereiken, zoals laagopgeleiden, migrantenouderen en senioren in rurale gebieden.
- Verrijking van functionaliteiten:
- Introduceer interactieve functies, zoals datavisualisaties voor deelnemers, zodat zij zelf inzichten uit het onderzoek kunnen halen.
- Voeg een functie toe waarmee deelnemers feedback kunnen geven over de vragenlijsten.
- Periodieke optimalisatie: Voer jaarlijkse evaluaties uit van de thema’s en vragenlijsten om relevant te blijven voor de doelgroep.
- Verbetering van technische ondersteuning: Breid de telefonische ondersteuning uit om vragen of technische problemen direct te adresseren.
Conclusie
De Nationale Senioren Barometer heeft zijn doelen ruimschoots behaald. Het panel en online platform maakte het mogelijk om de meningen van senioren effectief te verzamelen en te benutten voor beleidsvorming. De toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid zorgden ervoor dat de online vragenlijst breed werd omarmd door zowel deelnemers als stakeholders.
Meer voorbeelden: Assessments, monitoring & kwaliteitsborging
-> People Analytics: digitaal platform voor 360-graden assessments
-> Coaching Monitor: digitaal evaluatie-instrument voor coaching
-> ISO 90001: kwaliteitsborging en samenwerking in de Civiele Bouw
-> Online privacy: implementatie van ISO 27001 voor informatieveiligheid