
1. Doelstelling: Ontwikkel een trainingsprogramma dat Wikipedia-bewerkers ondersteunt bij het verbeteren van hun online communicatie- en schrijfvaardigheden. Het programma moet deelnemers helpen om constructiever samen te werken binnen de online Wikipedia-gemeenschap. De ontwikkeling zal plaatsvinden in twee fasen: een klassieke training en vervolgens een doorvertaling naar een innovatieve online versie die anoniem doorlopen kan worden.
2. Opdrachtgever: Wikimedia (met funding van de Wikipedia Foundation)
3. In samenwerking met: eCoachPro, Makalu & Flarti (IT-partners) en de Nederlandse Wikipedia community.
4. Resultaat: Een klassikale cursus met trainer en een e-learning waarmee de deelnemers anoniem en in hun eigen tempo het programma kunnen doorlopen, onder begeleiding van een een digitale coach (iRobin-algoritme) en optioneel een Community eCoach.
5. Bijzonderheden: Binnen dit project is de e-learning gebouwd binnen het digitale platform Pluform en de digitale coach iRobin is in een vervolgproject doorontwikkeld tot een coachbot met AI. Deze online applicatie is ISO 27001 (informatiebeveiliging) gecertificeerd.
6) Projectsamenvatting: Het project betrof de ontwikkeling van een offline en online trainingsprogramma voor de Wikipedia-gemeenschap. De focus ligt in het verkrijgen van inzicht in en het ontwikkelen van (online) communicatie- en samenwerkingsvaardigheden. Aan de hand van achtergrondinformatie en oefeningen worden verschillende aspecten van de onlinesamenwerking binnen een platform als Wikipedia uitgelicht. Daarbij worden diverse psychologische en taalkundige theorieën gekoppeld aan voorbeelden uit de Wikipedia-praktijk. Een adaptieve leeromgeving, aangedreven door het iRobin-algoritme, past de inhoud aan op basis van de voortgang en behoeften van de deelnemer. Deelnemers kunnen het programma zelfstandig doorlopen, maar desgewenst ook ondersteuning krijgen van een Wikipedia Community eCoach voor persoonlijke feedback.
Resultaten
- Effectiviteit van de combinatie theorie en praktijk: Het programma onderscheidde zich door het evenwicht tussen theorie en praktijkgerichte oefeningen. Deelnemers waardeerden de toepasbaarheid van de oefeningen op hun dagelijkse interacties binnen Wikipedia. Dit bleek uit feedback waarin deelnemers aangaven zich beter uitgerust te voelen om effectief en constructief te communiceren binnen de gemeenschap.
- Succes van de adaptieve leeromgeving: De inzet van het iRobin-algoritme zorgde voor een adaptieve leerervaring. De inhoud werd dynamisch aangepast op basis van de voortgang en behoeften van de deelnemer, wat resulteerde in een hoge mate van betrokkenheid. De flexibele structuur stelde deelnemers in staat om zelfstandig te leren, terwijl ze, indien gewenst, gebruik konden maken van ondersteuning door een Community eCoach (een tot coach opgeleide Wikipedia-bewerker).
- Toegankelijkheid en tijdsbeheer: De variabele tijdsduur per module (30 tot 75 minuten) maakte het programma toegankelijk voor deelnemers met verschillende niveaus van ervaring en tijdsinvestering. Het modulaire karakter zorgde voor een gebruiksvriendelijke en overzichtelijke leervorm.
- Certificering en erkenning: De optie om na afronding een toets af te leggen en het predicaat ‘Communicatiepluim’ te behalen, werd zeer gewaardeerd. Het predicaat fungeerde niet alleen als erkenning voor de persoonlijke groei van de deelnemer, maar ook als motivatie om het programma succesvol af te ronden.
Aanbevelingen
- Verdere verbetering van de anonimiteit: Hoewel anonimiteit gewaarborgd was, gaven enkele deelnemers aan dat dit aspect nog verder versterkt kan worden, vooral bij persoonlijke begeleiding.
- Meer geavanceerde casussen: Gevorderde deelnemers gaven aan behoefte te hebben aan complexere en uitdagendere oefeningen.
- Uitbreiding naar andere platforms: Overweeg om vergelijkbare programma’s te ontwikkelen voor andere open-sourceprojecten of online gemeenschappen.
Conclusie
Het ontwikkelde trainingsprogramma heeft zijn doelstellingen ruimschoots behaald. Deelnemers zijn beter toegerust om effectief en constructief samen te werken binnen de Wikipedia-gemeenschap. De combinatie van theorie, praktijk, adaptieve technologie heeft geleid tot een krachtige leerervaring. Het predicaat ‘Communicatiepluim’ en de flexibele structuur hebben bovendien bijgedragen aan een hoge mate van voltooiing en tevredenheid onder deelnemers.
Met deze succesvolle aanpak leggen we een stevige basis voor toekomstige projecten die online samenwerking verder kunnen verbeteren.
Referentie
“Over het algemeen verloopt de samenwerking tussen onze bewerkers op vreedzame en constructieve wijze. De bewerkers zijn ook heel erg betrokken, maar op het moment dat mensen samen aan een pagina werken, kunnen er meningsverschillen ontstaan. Zeker als je in een geanonimiseerde, online omgeving met elkaar samenwerkt terwijl je elkaar niet kent. Dan kan er een conflictsituatie ontstaan,” legt Sandra Rientjes, de directeur van Wikimedia Nederland, uit. “Voor nieuwe bewerkers kan het bovendien even wennen zijn om zo’n hechte club binnen te stappen, ook al is het online. Als je met de beste bedoelingen per ongeluk een fout maakt of iets doet waar iemand anders het uitgesproken mee oneens is, kan dat een nieuwkomer best afschrikken.”
“Het zou dan ook fantastisch zijn als dit e-scholingsprogramma op een gegeven moment veel breder wordt ingezet,” vertelt Rientjes. “Duitsland heeft al belangstelling getoond. Wikipedia heeft bovendien meer dan 200 taalversies en evenveel taalgemeenschappen. Daar liggen kansen. De omgangsvormen en regels verschillen soms wat per taalgemeenschap, maar dit e-scholingsprogramma is nu al voor 90% vertaalbaar naar andere taalgemeenschappen.
Gerelateerde publicatie(s)
->De 5 principes om effectief anoniem online samen te werken.