
1. Doelstelling: Ontwikkel een innovatieve, kostenefficiënte interventie die gebruikmaakt van web-based coaching om de coachingsvaardigheden van managers te verbeteren. Het uiteindelijke doel is het verhogen van de productiviteit en het welzijn van werknemers, terwijl het verzuim binnen organisaties wordt verminderd.
2. Opdrachtgever: NWO/ ZonMw (onderzoeksubsidie a € 370.000,-)
3. In samenwerking met: Tilburg University (onderzoekspartner), ING, Jumbo, UMCG en Universiteit van Amsterdam (participanten).
4. Resultaat: Een assessment om coachende leiderschapsvaardigheden in kaart te brengen plus een online coachprogramma om leidinggevende deze vaardigheden aan te leren.
5. Bijzonderheden: dit project heeft een academisch handboek over online coaching voortgebracht en diverse artikelen over leiderschapsontwikkeling:
6. Projectsamenvatting: Het project richtte zich op het ontwikkelen en implementeren van een innovatieve, kostenefficiënte e-coaching interventie voor managers. Het ontwikkelde coachingstraject bestond uit een 14-weken durend programma waarin managers persoonlijke begeleiding ontvingen via e-mail en optioneel via videobellen. Het programma combineerde reflectieve oefeningen met praktische toepassing in de dagelijkse werkcontext. Managers werden ondersteund in het ontwikkelen van een coachende leiderschapsstijl die gericht was op het bevorderen van betrokkenheid, inclusie, erkenning, communicatie en teamdynamiek.
Resultaten
- Assessment ‘Coachende Leiderschapsvaardigheden‘: Het onderliggende literatuuronderzoek heeft een een competentie-raamwerk opgeleverd met vier domeinen waarbinnen coachende leiderschapsvaardigheden (Managerial Coaching Skills) getoetst kunnen worden.
- Hoge tevredenheid over het programma: Managers beoordeelden het traject gemiddeld met een 8,5 op een schaal van 10. Ze waardeerden de flexibiliteit en bruikbaarheid van de interventie, en noemden de e-mailgebaseerde aanpak effectief en eenvoudig te integreren in hun werkdag.
- Verbeterde coachingsvaardigheden: De deelnemende managers rapporteerden aanzienlijke verbeteringen in hun vaardigheden om constructieve feedback te geven, empathisch te communiceren en werknemers te motiveren. .
- Kostenefficiëntie: Door gebruik te maken van digitale middelen waren de kosten van het programma lager dan doorgaans gebruikelijk is bij dit type interventies, waardoor het toegankelijk was voor een breed scala aan organisaties, inclusief kleine en middelgrote bedrijven.
Aanbevelingen
- Uitbreiding van doelgroep: Overweeg om het programma ook beschikbaar te maken voor andere managementniveaus, zoals senior executives en teamleiders, om een bredere impact binnen organisaties te realiseren.
- Integratie van aanvullende technologieën: Introduceer AI-gestuurde functionaliteiten, zoals gepersonaliseerde aanbevelingen op basis van voortgangsanalyses, om de effectiviteit van het traject verder te vergroten.
- Focus op organisatiebrede implementatie: Stimuleer organisaties om e-coaching als onderdeel van een bredere leiderschapsstrategie te integreren. Dit kan bijdragen aan een cultuur waarin coachend leiderschap centraal staat.
Conclusie
Dit succesvolle onderzoeksproject heeft aangetoond dat een digitale, flexibele aanpak effectief kan zijn in het verbeteren van coachingsvaardigheden bij managers. Door het programma verder te ontwikkelen en op te schalen, kan het een waardevolle standaard worden voor leiderschapsontwikkeling in diverse sectoren. Het project benadrukt het potentieel van online coaching om organisaties te ondersteunen bij het ontwikkelen van coachende leiderschapsvaardigheden.
Meer voorbeelden: Trainen, leren & ontwikkelen
-> Blended leren: het combineren van offline en online leeractiviteiten
-> Beroepsvaardigheden: interactieve vaardigheidsvakken voor studenten
-> E-health Module: scholing voor zorg- en hulpverleners over online zorg