Beroepsvaardigheden: interactieve vaardigheidsvakken voor studenten

1. Doelstelling: Herontwerpen en vernieuwen van drie vaardigheidsvakken binnen de bacheloropleiding Psychologie: ‘Gesprekstechnieken’, ‘Groepsvaardigheden’ en ‘Academische Vaardigheden’. Hierbij is het doel om deze vakken toekomstbestendig te maken, zodat ze beter aansluiten bij de hedendaagse behoeften van studenten en het werkveld. De vernieuwde vakken moeten actieve, praktijkgerichte en innovatieve leermethoden gebruiken.

2. Opdrachtgever: Universiteit van Tilburg/ Faculteit Sociale Wetenschappen/ Bacheloropleiding Psychologie.

3. In samenwerking met: Een team vaardigheidstrainers en docenten.

4. Resultaat: De nieuwe opzet heeft geleid tot een aanzienlijke verbetering in de waardering van de vakken, verhoogde betrokkenheid en betere ontwikkeling van beroepsvaardigheden van de studenten.

5. Bijzonderheden: Voor het vak ‘Groepsvaardigeden’ is een ‘Actief Leren Innovation Grant’ gewonnen (toegekend door de Universiteit van Tilburg).

6. Projectsamenvatting: Het project had als doel vernieuwen van drie vakken binnen de bacheloropleiding Psychologie. De oorspronkelijke vakken werden niet langer als adequaat beoordeeld door de studenten, die behoefte hadden aan meer interactieve en praktijkgerichte leermethoden.

De herontwerpen omvatten het integreren van moderne leermethoden, zoals het gebruik van online testen om de vaardigheden van studenten in kaart te brengen en digitale tools voor samenwerking. Daarnaast werd er gewerkt met gefilmde oefeningen, die studenten analyseerden, en rollenspellen die eveneens werden opgenomen en geanalyseerd om zo feedback en verbetering mogelijk te maken.

Resultaten

  • Verbeterde studentwaardering en -betrokkenheid: De vernieuwde vakken werden aanzienlijk beter gewaardeerd door de studenten. De interactie en praktijkgerichte aanpak, waaronder het gebruik van filmopnamen en rollenspellen, heeft ervoor gezorgd dat studenten meer betrokken waren bij het leerproces. De mogelijkheid om hun eigen prestaties terug te zien en te analyseren resulteerde in een diepere zelfreflectie en verbeterde vaardigheden.
  • Gebruik van technologie: De integratie van een online leeromgeving (Blackboard) en online testen (assessments) stelde studenten in staat om hun voortgang op het gebied van academische en professionele vaardigheden op een flexibele en meetbare manier te volgen.
  • Betere ontwikkeling van communicatieve vaardigheden: Het gebruik van gefilmde oefeningen en rollenspellen resulteerde in significante verbeteringen in de communicatievaardigheden van studenten. Door observatie en reflectie konden studenten zich beter bewust worden van hun sterktes en ontwikkelpunten.

Aanbevelingen voor de toekomst

  1. Blended learning verder uitbreiden: De combinatie van online en offline leren is positief ontvangen, maar er is nog ruimte voor verdere integratie van interactieve online modules en webinars die studenten kunnen gebruiken om hun academische en beroepsvaardigheden op eigen tempo verder te ontwikkelen.
  2. Technologische vernieuwing en bijscholing voor docenten: Aangezien technologie en digitale tools een cruciale rol speelden in het vernieuwde ontwerp van de vakken, zou het van belang zijn om docenten continu bij te scholen in het gebruik van nieuwe technologieën. Dit zou de kwaliteit van de leerervaring verder verbeteren en ervoor zorgen dat ze het meeste uit de beschikbare middelen halen.
  3. Langdurige tracking van vaardigheden: Het zou waardevol zijn om de online testen en in te zetten voor langdurige tracking van de vooruitgang van studenten, zowel op individueel niveau als groepsniveau. Het aanbieden van een digitaal portfolio waarin studenten hun groei kunnen bijhouden, zou kunnen bijdragen aan een meer gepersonaliseerde leerervaring.

Conclusie

Het herontwerp en de implementatie van de vakken ‘Beroepsvaardigheden: Gesprekstechnieken,’ Beroepsvaardigheden: Groepsvaardigeden’ en ‘Academische Vaardigheden’ zijn doeltreffend gebleken. De nieuwe opzet heeft geleid tot een aanzienlijke verbetering in de waardering van de vakken, verhoogde studentbetrokkenheid en betere ontwikkeling van de academische- en beroepsvaardigheden van de studenten. Door de integratie van technologie, gefilmde oefeningen en praktijkgerichte leermethoden werden de vakken beter afgestemd op de behoeften van de hedendaagse studenten. Al met al biedt het project waardevolle inzichten voor de voortdurende verbetering van het onderwijsaanbod binnen de psychologieopleiding.

<- Terug naar Projecten