Blended leren: het combineren van offline en online leeractiviteiten met behulp van technologie

1. Doelstelling: Het ontwikkelen van scholingsprogramma’s voor diverse doelgroepen, waarbij online en offline leeractiviteiten met behulp van technologische hulpmiddelen gecombineerd worden. Dit om leren & ontwikkelen maximaal te ondersteunen, plaats- en tijdsonafhankelijk te maken en beter aan te laten sluiten op de individuele leerbehoefte van de deelnemers.

2. Opdrachtgever: Een groot aantal opdrachtgevers uit het onderwijs, de zorg en het (internationale) bedrijfsleven.

3. In samenwerking met: Diverse professionals zoals opleiders, trainers, coaches, designers, software engineers, HRD- en L&D-specialisten, IT-ontwikkelaars, onderwijskundigen en onderzoekers.

4. Resultaat: De ontwikkeling van een groot aantal innovatieve scholingsprogramma’s die gevolgd zijn door in totaal meer dan 10.000 studenten, cursisten, medewerkers en leidinggevenden.

5. Bijzonderheden: Voor verschillende projecten zijn (internationale) awards en grants ontvangen zoals: Actief Leren Innovation Grant, ZonMW Onderzoekssubsidie, International Coaching Contribute Award, 5 x FD Gazelle Award.

6. Samenvatting: Zeer ruime ervaring met het succesvol vergroten van de ’transfer of training’ binnen scholingsprogramma’s met behulp van de inzet van technologie. Zie hieronder voor redenen waarom het zinvol kan zijn om gebruik te maken van technologie binnen leren & ontwikkelen, een greep uit de scholingsprogramma’s die ik samen met andere experts hebben opgezet en uitgevoerd, plus enkele uitgewerkte voorbeelden van succesvolle initiatieven.

Voordelen van de inzet van technologie binnen leren & ontwikkelen

Door slim gebruik te maken van technologie binnen scholingsprogramma’s kan leren & ontwikkelen beter worden afgestemd op de behoeften van de deelnemer. Tevens wordt het mogelijk om leren plaats- en tijdonafhankelijk te maken en komt frequenter contact met een begeleider (financieel) binnen handbereik. Dit alles zorgt voor een sterk verbeterde leercurve (zie grafiek).

Hieronder staan nog meer redenen om klassieke interventies (offline) te combineren met innovatieve leerinterventies (online/ digitaal):

  • Toegankelijkheid en flexibiliteit: maakt leren plaats- en tijdonafhankelijk waardoor deelnemers op hun eigen tempo en op een zelf te bepalen moment kunnen leren. 
  • Adaptief leren: inhoud (lesstof) kan automatisch worden aangepast aan de specifieke behoeften, voorkennis en leerstijlen van individuen. Hierdoor ontstaat een uniek traject voor elke deelnemer.
  • Schaalbaarheid: eenvoudig om leerprogramma’s uit te breiden naar grote groepen deelnemers
  • Gamification: het toevoegen van spelelementen, zoals beloningen, punten en badges, verhoogt de betrokkenheid en motivatie om leerdoelen te halen.
  • Digitale interactiviteit: maakt interactieve simulaties (VR & AR) mogelijk die deelnemers helpen om realistische scenario’s te oefenen in een veilige omgeving.
  • Efficiëntie en kostenbesparing: zorgt voor minder tot geen reiskosten of huur van fysieke trainingsruimtes, leerstof is eenvoudig te updaten zonder herdruk van materiaal.
  • Data gestuurde inzichten: geven geavanceerde analysemogelijkheden om het leerproces te monitoren en te verbeteren (Learning Analytics).
  • Real-time feedback en ondersteuning: met virtuele assistenten (chatbots) kan er onmiddellijk feedback gegeven worden, vragen worden beantwoorden en extra uitleg geven.
  • Continu leren en kennisdeling: online leermaterialen blijven beschikbaar en platformgebruik maakt het makkelijker om samenwerking en kennisdeling te stimuleren.
  • Inclusiviteit en diversiteit: hulpmiddelen zoals schermlezers, ondertiteling, spraakherkenning en vertaalopties ondersteunen deelnemers met speciale behoeften.

Doelgroepen en thema’s

In de afgelopen jaren heb ik een zeer groot aantal scholingsprogramma’s (her)ontworpen, geïmplementeerd en deze zelf of in samenwerking met andere (internationale) professionals uitgevoerd. Hieronder een greep uit deze scholingsactiviteiten:

  • Leiderschapsprogramma voor startende leidinggevenden
  • Programma Inclusief & Transformationeel leiderschap
  • Ontwikkelingsprogramma voor wereldwijd management
  • Leiderschapsprogramma voor vrouwen
  • Leiderschapsprogramma voor senior leiders
  • Navigeren in een VUCA-wereld
  • Diverse retraites en workshops voor (senior) management
  • Training Manager als coach
  • Executive coaching
  • Training in coachingsvaardigheden
  • Persoonlijk Leiderschapsproject
  • Module Innovatiemanagement
  • Module Cultureel bewustzijn
  • Module Diversiteit, Gelijkheid & Inclusie (DEI)
  • Module Big Data & Learning Analytics
  • Module Goed presterende teams
  • Module Emotionele Intelligentie
  • Module De invloedszones
  • Module Mindfulness
  • Module Veerkracht
  • Module Creativiteit
  • Module 5 Kenmerken van giftige teams
  • Module Strategische Wendbaarheid
  • Module Gesprekstechnieken
  • Module Groepsvaardigheden
  • Module Academische Vaardigheden
  • Module Toegepaste Neurowetenschappen
  • Module Effectief Samenwerken
  • Module Prioriteiten stellen en plannen
  • Geïntegreerde coaching in talentenprogramma
  • Artificiële intelligentie (AI) voor L&D professionals
  • Masterclass E-coaching (Level I, II en III)
  • Masterclass Online begeleiden voor Onderwijsprofessionals
  • E-health Module voor Zorg- en Hulpverleners
  • Groepsdynamiek in het Onderwijs
  • Workshop Didactiektraining
  • Effectief Communiceren en Beïnvloeden
  • Opleiding tot Agile Teamcoach
  • Online optimaal samenwerken
  • Coaching voor medewerkers
  • Diverse teamcoaching programma’s

<- Terug naar Projecten