E-health Module: scholing voor zorg- en hulpverleners over e-health en online therapie

1. Doelstelling: Ontwikkel een complete, praktijkgerichte module ‘E-health’ voor, in eerste instantie, psychologen in opleiding tot GZ-psycholoog (PIOG). De module dient deelnemers op een interactieve en effectieve manier de kennis en vaardigheden bij te brengen die nodig zijn om blended care (combinatie van online en offline begeleiding) succesvol toe te passen in behandeltrajecten. De module dient volledig online gevolgd kunnen worden.

2. Opdrachtgever: Rino Zuid + diverse GGZ-instellingen

3. In samenwerking met: eCarePro, Makalu & Flarit (IT-partners)

4. Resultaat: Een op maat gemaakt e-learning traject, aangevuld met online trainingsbijeenkomsten en online trainingsacteurs als oefenpatiënten vormen samen de basis van deze praktijkgerichte scholingsmodule.

5. Bijzonderheden: Dit project is als basis gebruikt voor scholingsactiviteiten voor andere type zorg- en hulpverleners waarmee honderden zorgprofessionals zijn getraind in het toepassen van blended care. Daarnaast heeft dit project een handboek, e-learning programma en diverse publicaties voortgebracht:

6) Projectsamenvatting: Het project betrof de ontwikkeling en implementatie van een zes weken durende online module ‘E-health’ voor psychologen in opleiding tot GZ-psycholoog (PIOG) en daarna voor een breder publiek van zorg- en hulpverleners. De module werd ontworpen om deelnemers kennis en vaardigheden bij te brengen voor het effectief combineren van online en offline begeleiding (blended care) in behandeltrajecten. De module bestond uit interactieve e-learning, vier (online) trainingsbijeenkomsten, een oefentraject met een online proefpatiënt, en het schrijven van een reflectieverslag.

Resultaten

  • Tevredenheid Deelnemers: Evaluatieformulieren gaven aan dat 90% van de deelnemers tevreden tot zeer tevreden was over de module.
  • Leerresultaten: De deelnemers gaven aan dat ze beter inzicht hadden gekregen in de mogelijke toepassingen van e-health en dat ze met meer zelfvertrouwen blended care konden toepassen in hun werkpraktijk.
  • Gebruik van Tools: Het e-learning platform (Pluform) en de onderwijs online leeromgeving (Leerijk) en het gebruik van Zoom voor de groepslessen bleken samen zeer effectief in het ondersteunen van het volledige leertraject binnen de module.
  • Succes van Oefentraject: Het oefentraject met online oefenpatiënten werd als een cruciaal en waardevol onderdeel ervaren. De gerichte feedback van de psycholoog-acteurs werd bijzonder gewaardeerd.
  • Uitbreiding naar andere zorgprofessionals. Het bleek relatief eenvoudig om de module aan te passen om in te zetten als scholingsprogramma voor diverse andere type hulp- en zorgverleners.

Aanbevelingen

  1. Uitbreiding van de Module: Overweeg om aanvullende modules te ontwikkelen die ingaan op specifieke doelgroepen of aandoeningen, zoals e-health voor kinderen en jongeren of specifieke psychologische interventies.
  2. Blended Format: Combineer de online module met enkele face-to-face bijeenkomsten om de persoonlijke interactie en samenwerking te versterken.
  3. Verder Onderzoek: Voer longitudinaal onderzoek uit naar de impact van de module op de dagelijkse praktijk van deelnemers. Dit kan waardevolle inzichten bieden voor verdere optimalisatie.
  4. Technologische Innovaties: Blijf inspelen op nieuwe technologieën en trends in e-health. Overweeg bijvoorbeeld de integratie van AI-ondersteuning of virtual reality in de module.

Conclusie

Het project om de online module ‘E-health’ te ontwikkelen en uit te voeren was geslaagd. Deelnemers waardeerden de praktijkgerichtheid en haalbaarheid van de module, evenals de mogelijkheden om nieuwe vaardigheden direct in een veilige omgeving toe te passen. Met enkele aanpassingen en uitbreidingen kan deze module een blijvende impact hebben op de manier waarop e-health in de praktijk wordt toegepast. Dit project biedt een stevig fundament voor verdere groei en innovatie binnen het veld van blended care.

Diverse publicaties over E-health

-> E-health: Handboek voor zorg- en hulpverleners.

-> Stand van zaken e-mental health in de GGZ: daar zijn waar de patiënt is.

-> Privacy en Veiligheid binnen Online Hulpverlening.

-> Online begeleiding: waarom alleen beeldbellen een slechte keuze is.

-> Van zelf-hulp-boekjes naar de derde generatie e-health.

<- Terug naar Projecten